Ikea reklám
*************************
a jobb alvásért – 15s +++ Értékelés: 4,4/10
Hogy meg tudd ítélni egy reklám hatását, fel kell készülnöd a befogadására. Egyféleképpen ki kell üresítened magad, hogy minden előítélettől, beállítódástól mentesen engedhesd magad befolyásolni a látottak, hallottak által. Őszintén nyitottnak kell lenned. Nem könnyű, érdemes trenírozni rá. Nem szabad eleve rosszindulattal viseltetned iránta, csak azért, mert reklám. Nem tehet róla, így született. Ne legyél már rasszista…
***************
***************
Nos, ezzel a módszerrel igyekeztem átlagemberré varázsolni magam a vizsgálatunk tárgyát képező spot megtekintése közben, vagyis olyan befogadóvá, aki például puszta szórakozásból nem azzal (is) foglalkozik, hogy reklámcikiző szösszeneteket firkálgat. Becsuktam a szemem, azt mondtam, hogy ommm, és hagytam hatni az alkotást, hagytam, hogy az üzenet úgymond sérülés nélkül jusson el hozzám. Bocsánat, nem igaz, a szemem nem csuktam be, hülyeség lett volna ugyebár…
Klára nem néz meg egy újabb epizódot a sorozatból. Ezt hallom, és látom Klárát, ahogy belenéz a kamerába, kékes fényben fürdik, nyilván a képernyő visszfényétől megvilágítva, meg hogy éjszaka van. Gondolom. Mondjuk ma már nem kékes a képernyő visszfénye, de mindegy, szóval az egésznek van valami sejtelmes, misztikus hangulata a szintén sejtelmes, szinte suttogós hanggal erősebbé téve. Az is kiderül, miért hozta ezt a nem kis akaraterőről tanúbizonyságot tévő döntést Klára. Holnap brillírozni fog az állásinterjún. Mert ma úgy döntött, kialussza magát.
Tehát Klára általában nem alussza ki magát, és egyben nézi meg a sorozatok összes epizódját, vagy ha epizódonként és nem letöltve nézi őket, akkor mindig a késő esti időpontban kezdődőket, amitől nem tudja kialudni magát. Bocsánat, ez már egy logikai megfontolás volt, ami az ommm alatt nem lehetséges, ott csak érzések, érzelmek kavaroghatnak.
Aha, nézzük csak. Magányosság. Magány egy szép, tágas lakásban. Hát igen, a karrier mindenekelőtt. Ismerem ezt az érzést, persze szép tágas lakás nélkül. Ha kicsit depis vagyok, én is sorozatokat nézek. Szegény Klára. És olyan szép tágas a lakása, hogy oda kellett tenni a szoba közepére egy olyan kis furcsa álványkát kompenzáció gyanánt. Gondolom. És az a kissé keserű, már már Mona Lisa-i félmosoly. Tényleg szívbe markoló. De most nem lehetnek holnap reggel karikásak a szemei, mert állásinterjúra megy. Ki kell tehát aludnia magát, ha törik, ha szakad. Valamilyen altató vagy nyugtató reklám lesz ez. Nyilván, különben álmatlanul forgolódna a depis gondolatai viharában. Vagy várjál csak! Felvillant valami felirat a jobb alsó sarokban. Persze nem tudtam elolvasni fél másodperc alatt. Megállítom. Ja, most már látom. Zsákrugós matrac a svéd lakberendezési áruház kínálatából. Arra zuhan rá a levitáló depressziós Klára kialvásilag.
Aha és van ott egy honlapcím is, ahol mindenféle tanácsokat kapunk, hogyan aludjunk helyesen, és persze itt minden kapható, amit alváshoz szoktunk használni. Ja értem. És nyilván a reklámalkotók úgy gondolták érzékletesen, a potenciális vásárló érzelmeit megszólítva felkelteni a vonatkozó cuccok iránti igényt, hogy bemutatnak egy mindenki számára jól átélhető, ismerős helyzetet, amelyben muszáj aludni. Persze előbb-utóbb mindig muszáj aludni, de itt egy olyan helyzet kellett, amikor küzdünk az álmossággal, és csak azért is ébren akarunk maradni. Például, amikor foglyul ejt egy sorozat. És ehhez kell az erős jellem, hogy ki tudjunk szabadulni ebből a rabságból, ahogy azt Klára tette. És csak azért is aludni fog, ha törik, ha szakad.
Mindent a jobb alvás érdekében, mondja ez az áruházlánc szlogenként, és teljesen világos, ez nem elég, az emberek nem emlékeznek arra, hogy minden éjjel aludni szoktak, és hogy az milyen volt, nem elég tehát akár reklámhülyén is taglalni magát az alvást jobbá tévő árukínálati lehetőségeket, kell hozzá a depis, kékarcú avatár Klára, hogy valamiféle életszaga is legyen az igényfelkeltésnek.
Nem megy nekem ez az ommm-olás, na. Elnézést kérek…
*******************************************************************************
Értékelés: 4,4/10 pont (ISTST szám)
A BRAND bevésése (Imprinting) – 3/10
A forgatókönyv és/vagy a történet (Script) – 3/10
Az igazság faktor és/vagy a valós érték (Truth) – 6/10
A látvány (Scene) – 5/10
A technika (Technology) – 5/10