Telekom reklám
*************************
- Telekom országtuning sorozat - 30s +++ Értékelés: 4,2/10
Most egy kicsit politizálni fogok. Azon töprengtem, vajon nem az aktuális reklámok minősége, vagy még pontosabban azok humor színvonala mutatja-e meg biztosan, szinte közvéleménykutatásszerűen, vajon rendelkezésre áll-e elég nagy tömegbázis a legprimitívebb, legdemagógabb politikai propaganda befogadására. Ugyanis a vér profitorientált reklámalkotók, és termékük megrendelői nyilván rendkívül gondos felméréseket végeznek a minél szélesebb potenciális vásárói tömeg sikeres megszólíthatóságának érdekében. És ha végül az ilyesféle rendkívül alacsony színvonalat látják ebből a szempontból a megfelelőnek, akkor elvégeztek mondjuk egy adott, a hatalmat mindenáron megőrizni kívánó kormány kommunikációs szakemberei helyet egy nagy munkát.
***************
***************
A fentebb megtekintett spot tehát – az előző gondolatmenetből következően – nem jelezhet mást, mint hogy szignifikáns nagyságú befogadói bázis áll rendelkezésre a legprimitívebb, vagy másképpen mondva, az egybites politikai üzenetek befogadására is. Hajrá!
A mellékelt reklámban azon kéne a földön fetrengve kacagnunk, hogy egy mezőn szeretné a ház ura megtudakolni, hová megy az asszony. És mivel úgy tűnik ez elég későn jutott az eszébe, addigra az asszony már elég távol került az urától, ezért kénytelenek üvöltözve kommunikálni. És mivel így a kommunikációs hibaarány meglehetősen naggyá válik, nagyon viccesen félreértik egymást. De nem csak egyes szavakat, hanem teljes mondatokat képesek így viccesen félreérteni, és nagyon vicces, de így viccesen is új, nagyon vicces, de nyelvtanilag helyes mondatokat alkotni.
Például:
„Vagy megkérdezheted a számlamagyarázó ÉjÁjt (AI) is”
Helyett
„Szállva hadonászó Gézát is?”
Tessék parancsolni. Hát nem gyönyörű? Én nagyon sokáig nem bírtam abbahagyni a röhögést, még most is, ahogy ezt írom, illetve mondom, alig bírom visszatartani a sírást… bocsánat, a röhögést.
Ugyanis az van, hogy az asszony, úgy tűnik gyalog indult el toronyiránt egy végeláthatatlan mezőn, vagy talán szántóföldön számlát intézni. Nagyon kicsi település, vagy tanya lehet, ahol élnek, mert ezek szerint a busz sem jár arra. Gondolom legalább földút az biztosan van, de ha rövidebb a mezőn leresztül, akkor a vonalvezetése nem lehet éppen optimális. Annyira nem, hogy még kerékpárra sem érdemes pattanni a számlaintézéshez. Vagy annyira szegények, hogy még kerékpárra sem futja, hát még esetleg autóra, még egy öreg Trabantra sem.
Tehát a mélyszegénységben élő, már nem fiatal házaspár nőtagja elindul számlát intézni, pedig – és ez a lényeg – mobiljuk az van. Tehát ez egy mélyszegény tök buta asszonyság – vö. demagóg propagandára alkalmas célcsoport – aki még azt sem tudja, hogy létezik számlamagyarázó AI, vagy a chat, mint kommunikációs platform. Gondolom az internetről, mint olyanról sem tud. De nem úgy az ura. Ő tud mindenről, ezért is képes ilyen üvöltözős kvázi termékismertetőt tartani. Továbbá az asszony nyilván először megy életében számlát intézni, ezért nem szólt neki eddig az ura a kedves szolgáltató ezen gyönyörű szolgáltatásairól, vagy nem vette észre eddig, hogy az asszony minden hónapba, vagyis nyilván télvíz idején is, elindul árkon bokron át személyesen számlát intézni. Hát ennyire figyel a feleségére ennyi év házasság után. Szép, mondhatom. Az egész szituáció rendkívül életszerű.
Pedig volt már egy ehhez hasonló üvöltözős reklám, amiről írtam kb. 15 évvel ezelőtt, ami a Negro cukorkát hirdette, az se nagyon tetszett, de ehhez képest… (Meg lehet keresni a honlapon: Bébibogyó újra töltve.)
De hát pont te vezetted le elmélkedésed elején, mire valók az ilyesféle reklámok. Akkor viszont nem hogy gúnyolódni kéne az életszerűtlenségeken, hanem elismerően csettinteni, igen, a módszer tökéletes, hiszen ha a befogadók többsége képes lenne ezen ellentmondásosságok felismerésére, és az azokon való bosszankodásra, akkor nem ülnének fel a primitív politikai propagandának sem. A reklámalkotók pedig kénytelenek lennének nagyobb energia ráfordításával színvonalasabb termékpromóciókat előállítani.
Jaj mi lenne akkor velünk…
*******************************************************************************
Értékelés: 4,2/10 pont (ISTST szám)
A BRAND bevésése (Imprinting) – 4/10
A forgatókönyv és/vagy a történet (Script) – 2/10
Az igazság faktor és/vagy a valós érték (Truth) – 5/10
A látvány (Scene) – 5/10
A technika (Technology) – 5/10