Imodium reklám
*************************
Imodium kemény kapszula – 25s +++ Értékelés: 4,0/10
Megmondom őszintén, nekem nagyon bejönnek a hasmenéses reklámok. Mert igenis nem csekély fantázia kell ahhoz, hogy e kényes témát oly sokféleképpen megközelítsük, oly sokféleképpen láttassuk a reklámozandó termék nélkülözhetetlenségét. Ráadásul úgy kell ezt tennünk, hogy elkerüljük a dolog természetéből fakadó nem éppen kellemes képzettársításokat. Vagyis bíznunk kell a befogadó nálunknál (értsd a kreatívnál) sokkal szegényesebb fantáziájában.
******************************
Ugyanis ha csak egyszerűen bemutatunk valami szimpla animációt, például hogy megy egy has és egy gyógyszer alakú bácsi megállítja egy stop táblával, és közöljük, hogy ezt szed hasmenés ellen, akkor még a gyengébb fantáziájú befogadóban is elég konkrétan jelenik meg, hogy miről van szó, és az nagyon gusztustalan ugyebár. Ez nem megengedhető egy kulturált társadalomban, még akkor sem, ha így esetleg könnyebben érthető az eljuttatni kívánt üzenet.
Mi tehát a teendő? Szépen csomagolni. Finom, leheletnyi utalásokkal rávezetni a nézőt miről van szó, a dolgot olyan környezetbe csomagolni, ami lehetőleg a figyelem jó részét lefoglalja, nem adva így teret a gusztustalan lényeg megjelenítésének. A jó kreatív ilyen gyengéden babusgatja a kedves potenciális vásárló lelkét, ilyen figyelmesen terelgeti a kedves célcsoportos befogadó bizalmát az ajánlott termék irányába.
Ugye láttunk már e tárgykörben villamosvezetőt szorult… illetve ellenkezőleg épphogy nagyon is elengedett helyzetben, ahol maga a helyzet úgymond sajátossága vonta el a figyelmet. Vagy épp e termék egy másik hirdetőjében érdekes választási helyzet elé állíttatott főhősnőnk, miszerint vagy segít a baján a termékkel, vagy nem. A lényeg, nem voltunk kénytelenek durván szembesülni az adott baj teljes fizikai megjelenítésével, mégis felfogtuk, miről van szó.
És hogyan éri el ugyanezt a hatást a most vizsgált filmünk?
Azzal indítunk, hogy életünk során számos apró kellemetlenség adódhat. Például kiég a villanykörte, vagy belelépünk egy pocsolyába. Ekkor benned elkezdenek sorjázni a többi apró kellemetlenségek, egy herpesz, egy lábadra lépés, egy kalapácsütés az ujjra, egy fizetéscsökkentés, egy kirúgás, egy szexben való felsülés, egy félrenyelés, egy megfulladás, miegymás, és így ezek fényében a hasmenés említése valóban szinte elvész ezen többi apróság között. Mert mi egy hasmenés mondjuk egy pocsolyába lépéshez viszonyítva például? De hát miért ne csökkentsük az apró kellemetlenségek hosszú sorát mondjuk eggyel, ha tehetjük? És míg a pocsolya esetében ez lehetetlen, a hasmenésre ugyanakkor itt a megoldás!
Na most a kissé erősebb fantáziájú, de minden bizonnyal nagyon szűk befogadói közeggel épp a szűkség miatt nemigen kell törődnünk. Hát istenem, ők legfeljebb kicsit bornírtnak fogják találni magát a reklámot, de mivel e szűkség nem biztosíték a szükség ellen, adott esetben ők is a termékre fognak fanyalodni. Ők persze mindjárt el fogják képzelni, hogy meglátnak egy szép fiatal nőt az utcán, és – amint az itt látható – a szép nő megáll fájdalmas arccal, hasára szorított kézzel, és hogy akkor ők majd mit tennének. Odaszaladnának a kedves szép, kívánatos megismerkedni való fiatal nőhöz, és megkérdeznék, rosszul van? Segíthetek? És akkor a kedves, remélhetőleg jövőbeli szerető hölgy azt válaszolná a szép sudár nagyon rokonszenves (én) fiatalembernek, hogy igen, köszönöm, nem segítene gyorsan találni itt valami illemhelyet, vagy legalább nincs önnél véletlenül egy ilyen termék, ugyanis nekem már csak másodperceim vannak hátra. Másodpercei? – értetlenkednének, és akkor a kívánatos szép hölgy elmagyarázná a tényállást a hülye fejüknek, miszerint ő itt mindjárt maga alá fog rondítani valami nagyon büdöset és hígat, és ez meg is történne, mert közben eltelne az a néhány másodperc. És ez egy nagyon szép romantikus ismerkedési történet lenne.
De még egyszer mondom, ez csak az erősebb fantáziájú befogadókban idéződne fel ilyenformán, de sebaj, mert a lehetőségtől ők is megrettennének, ők is megvásárolnák ezért a terméket, legfeljebb csak magát a reklámot tartanák igen szarnak.
*******************************************************************************
Értékelés: 4,0/10 pont (ISTCT szám)
A BRAND bevésése (Imprinting) – 3/10
A forgatókönyv és/vagy a történet (Script) – 2/10
Az igazság faktor és/vagy a valós érték (Truth) – 6/10
A látvány (Scene) – 4/10
A technika (Technology) – 5/10
{mxc}