Mazda reklám
*************************
Mazda5 ? 30s +++ Értékelés: 5,2/10
Hirotaka Takaya ajtófejlesztő-mérnök (nem autó, ajtó) szól hozzánk. Szavai őszinték, keresetlenek, mély szakmai elhivatottságról árulkodnak. Ezen értékek jelentőségén még az a jelentéktelen mellékkörülmény sem csökkent semmit, hogy amit mond, az teljességgel értelmezhetetlen. A képek szépek, az autó szép, úgyhogy neki már nem kell okosnak lenni.
***************
***************
„Senki sem vásárol meg egy autót csak az ajtaja miatt. Mégis mindig az első érintés a legfontosabb. Ezért úgy alkottuk meg az új tolóajtót, hogy az tökéletes legyen. Nem ismerünk kompromisszumot.”
Most nem értem, mit nem értesz ezen. Elmész egy autószalonba, kinyitsz egy ajtót, és csak állsz ott, és csak nyitod, és csak csukod, és csak nyitod, és csak csukod, és csak… mert annyira megfog az első érintés, hogy abszolút elfelejted azt a paraméterlistát, amit összeírtál, és azt is, miért pont ebbe az autószalonba jöttél. Valahogy ez az első érintés annyira megérint, hogy szinte elhomályosul benned az összes többi szempont. Ráadásul érzed, hogy ezt a tolóajtót nem alkothatták meg akárhogyan. Itt a szempont a tökéletesre való törekvés lehetett csak. Más autógyárak talán nem ilyen igényesek, lehet, ők csak a nyithatóságra törekednek egy ajtó esetében, de tesznek közben a tökéletességre. Mert ez az ajtó viszont tökéletesen nyitható. Ezek a mérnökök nem ismernek kompromisszumot. Tehát hogy például csak félig nyitható legyen, vagy nehezen nyitható, esetleg csak befelé nyitható, vagy más efféle tökéletlenségek. Ez az ajtó viszont olyan tökéletesen nyitható, hogy még azokat az ajtókat is veri, ahol az ilyesféle nyílászárók gombnyomásra működnek. Ja, és az egész dolog ráadásul még köthető is valami nagyon ősi hagyományhoz. Ugye tudjuk, hogy a nagyon ősi, a nagyon hagyományos az mindig valami nagyon jó dolog. Hiszen ha száz évekig jó volt valami, akkor az csak nagyon jó lehet. És képzeld, ezeknek a japán papírházaknak az ajtajai már ősidők óta ilyen tolóajtó rendszerben működnek. Nem dehogy. Ez nem jelenti azt, hogy az autó is papírból van, azt ugyanis Trabantnak hívták, és nem japán volt, hanem a rendszer. Az ugyanaz.
Egy szó, mint száz, igenis egy autót az ajtó felől is meg lehet közelíteni, hiszen az egyéb paraméterek már annyira kifinomultak, hogy ember legyen a talpán, aki különbséget tud tenni ezek alapján a különböző típusok között. De bezzeg az ajtó! – gondolta a ravasz kreatív. Az ajtót még senki nem emelte ki, mint a választást döntően befolyásoló tényezőt. Mert ki tudja? Az autóparaméterek számossága igen nagy hasonlóan az emberek döntéseit befolyásoló tényezők számosságához. Lehet, nem is gondolunk rá, milyen furcsa szempontok alapján hozhatja meg a végső döntését egy vásárló az autó kiválasztását illetően. Például kinyitja a motorháztetőt, és ott meglát egy csavart, aminek a vége csak úgy kiáll az anyából. És akkor azt mondja, ez nem szép kidolgozás, ő nem akarja látni milyen egy autó összeszerelés közben. Bezzeg a konkurens menő márkánál ilyen nem fordulhat elő. És puff, már megy is tovább. A következő vásárló tárgyfetisizmusa meg mondjuk az ablaktörlőlapátokat célozza. És máris készülhet a reklám, miszerint senki sem vásárol meg egy autót csak az ablaktörlőlapátjai miatt. Mégis mindig az első törlés a legfontosabb. Ezért úgy alkottuk meg az új ablaktörlőt, hogy az tökéletes legyen. És akkor látnánk, hogyan törli meg a homlokát a kohó mellet izzadó öntőmunkás, hogyan törli meg az operáló orvos homlokát a nővér, vagy hogyan törli meg a homlokát a sportoló. És akkor látnánk, hogyan törli meg az ablakát ez a vadonatúj ablaktörlőlapát. Igen, rabul ejt ez a különös új forma, ez a különös, és mégis lenyűgöző tánc, ahogy az ablaktörlő bejárja az szélvédő minden zegét-zugát.
Csak az a baj, hogy egy autónak tényleg számtalan paramétere van, és nem lehet annyiféle reklámot készíteni, ahányféle paraméterre egy potenciális vásárló gerjedhet. És tényleg, az ajtó az elég nagydarab valami, hát érthető, hogy ezzel kezdjük a tulajdonképpen mellékes paraméterekkel való játékot, és nem mondjuk a szelepvezérlő himbával.
A nő például ebből a szempontból sokkal egyszerűbb szerkezet. Nincs sok ezer paraméter, de ahány van, abból tetszés szerint válogathat egy jó kreatív. Egészen biztos, hogy bármelyikre igen nagyszámú célcsoport gerjed.
Hogy te mindig akkor jössz be anyukám, amikor pont ilyeneket írok…
*******************************************************************************
Értékelés: 5,2/10 pont (ISTCT szám)
A BRAND bevésése (Imprinting) – 5/10
A forgatókönyv és/vagy a történet (Script) – 4/10
Az igazság faktor és/vagy a valós érték (Truth) – 4/10
A látvány (Scene) – 7/10
A technika (Technology) – 6/10
{mxc}