1 1 1 1 1 Rating 0.00 (0 Votes)

Burger King reklám

*************************

burger king logo - Whooper 35s +++ Értékelés: 4,4/10

Aztán vannak azok a reklámok, amelyek előtt úgymond lepereg az egész életed, vagyis arról igyekeznek meggyőzni, az ábrázolt termék végül is egész életed szerves része, voltaképp benne és általa nyert értelmet léted lényegi minősége, mindig is úgy támaszkodhattál rá, mint ama biztos pontra, amelynél fogva akár az egész világot képes lehetnél sarkaiból kifordítani. Több ilyen életút kísérő, és talán kísértő reklámot láthattunk már, eggyel több nem árthat.

 

***************

***************

1991 augusztusában járunk, amikor is a főhős megtette az első lép… pontosabban amikor is a főhős megette az első burgerét, látjuk is, ahogy a büszkeségtől dagadó apa széles mosollyal az arcán szemléli a burger evésben már elsőre kivételesen ügyes fiát. Emlékszel még? Mert mi igen. Ezt burgerék mondják, mert ők ott voltak ennél a felemelő pillanatnál. Na és akkor is ott voltak, amikor az immáron felserdült fiatalember először fogta meg első szerelmének kezét. Hát hol másutt is fogta volna meg? Úgy értem mely másik helyszín jöhetett volna még szóba? Persze a menü is jól látható, King Fries, meg King Pommes, meg ilyenek, de a telefon még buta. Ja, régen volt már ez is, de ők ott voltak.

Aztán annyira belejött a főhős, hogy csak úgy falta az életet, mint egy igazi király. Ezt is burgerék mesélik el nekünk. Itt a márka egyértelmű képi utalást tesz arra, hogy ő maga az élet, hisz a főhős egy terméket fal éppen. Vegyük észre a szakrális áthallást is, miszerint én vagyok az út, az igazság, és az élet, bár itt csak az élet van megemlítve, de a főhős, mint amolyan áldozó, szimbolikusan szintén a kinyilatkozó testét eszi.

Egyébként először azt hittem, immáron szép családja körében falja az életet, de jobban megnézve kiderült, ezek a barátai, köztük a szerelme, akivel kapcsolatban a burgerék megfigyelhették az első szikra kipattanását. Gondolom. Az, aki megkoronázza ott. Ez is milyen jó, mint egy igazi király, mert ugye a cég nevében benne van, hogy király. Ez tényleg király.

De jaj, burgerék nem csak a szép pillanatoknak voltak a tanúi, de hát az élet már csak ilyen, és ha valaki őrangyal, mint burgerék, akkor bizony óhatatlanul tanúja lesz a főhős gyötrelmeinek is. Akkor, amikor bánatában a sárga földig leeszi magát a vonatkozó termékkel. De legalább nem piál. Mondom, őrangyal ez a drága cég. Nem elveszi, amint azt az alkohol tenné, hanem tartja a főhősben a lelket. Mintegy magához láncolja, jótékonyan függővé teszi hősünket ez a jóságos cég, és így kerülhetők el az ártalmas szerekhez való hozzászokás. Legfeljebb kicsit elhízik majd a későbbiekben a kedves fogyasztó, aztán jön a kettes típusú diabétesz és folyományai, a láblevágás és a megvakulás, de addig még sok víz lefolyik a Dunán.

A lényeg, nagyot fordult a világ, de mi 30 éve ugyanúgy itt vagyunk veled – lelkendezik a burger cég. És látjuk is, ahogy egy keretes történethez illik, hogy immáron főhősünk vezeti be a burger evés titkaiba kisfiát. Gyönyörű. Meghatódtam. Mindig meghatódom az élet örök körforgása láttán, ahogy az évszakok váltják egymást és újra meg újra megújítják a természetet, ahogy a gyermekből felnőtt lesz és megint gyermek… illetve úgy értem ahogy az apa (jó, jó az anya is) átadja a tudást a fiának (jó, jó a lányának is), ahogy a fia is átadja majd azt az ő fiának (jó, jó…), az ő fia, az ő gyermekének (ja, gyermeket és szülőt kellett volna mindjárt mondanom, az gender semleges, de most már mindegy), és így tovább.

Igen, ők ott voltak. A burgerék. Nem mi voltunk náluk, ők voltak ott az életünk minden jelentős pillanatában. Mintegy tartották a gyertyát az ágyunk mellet, amikor a szikra kiteljesedése zajlott. Például. Jó, tudom, nem kell ezt szó szerint venni, ez csak egy olyan bohókás metafora, arra utal, annyira szereted te ezt a terméket, hogy akár így is történhetett volna, mert tök gyakran jársz ide, szinte a családod tagja ez a kedves étteremlánc, sok-sok emlék fűződik hozzá. És hát tényleg mindig ott voltak amióta megnyitottak, nem nagyon mászkált el onnan a bolt. De most ezt látván, én, aki tán kétszer, ha jártam ott, most kerekedjen kedvem odajárni? Érzelmi alapon? Persze lehet, ha apám engem is ott avatott volna be a hamburgerezés titkos rejtelmeibe. De akkor még nem voltak itt hamburgerék. Szívás…

*******************************************************************************

Értékelés: 4,4/10 pont (ISTST szám)

A BRAND bevésése (Imprinting) – 3/10

A forgatókönyv és/vagy a történet (Script) – 4/10

Az igazság faktor és/vagy a valós érték (Truth) – 6/10

A látvány (Scene) – 5/10

A technika (Technology) – 4/10