3 1 1 1 1 1 Rating 3.00 (1 Vote)

Tesco reklám

*************************

tesco logo – 30s +++ Értékelés: 3,6/10

Gondolkodtál már azon, milyen nehéz jó szlogent kitalálni? Ha még nem, gondolkodj el rajta. A szlogen adja a gerincét a spotnak, lehet rá építkezni. Ha jó a szlogen, sziklára építkezel és nem homokra, amiképp a biblia is megjegyzi egy helyütt. Természetesen a régen divatos, mintegy direkt szlogenek ideje már régen lejárt, már akkor, amikor divatosak voltak, vagyis régen, mint például a cipőt a cipőboltból. A mai szlogenek sokkal összetettebbek, már nem mondattanilag, sokkal inkább szemantikailag, már ha szabad ezt a kifejezést használnom. Vagyis mélységük van. Gondolati mélységük…

***************

***************

Mivel azonban itt egy konkrét reklámot szoktunk elemezni, nem kezdjük példák sorát sorjázni, hanem maradunk az adott példánál, amelyen mintha állatorvosi lovon ülnénk, úgy tekintünk le az általánosíthatóság szürke mezejére. Mondjuk ezt a mondatot én sem értem, de most már nem vesződök vele visszamenőleg.

Íme a szlogen: „A karácsony mindenkinek másképp szép. Nekünk úgy, ahogy önnek.”

Mindenkinek másképp. Te nem egy tömeg része vagy, nem is úgy kezelünk téged, tudjuk, te egy egyszeri, megismételhetetlen szubjektum vagy, ezért veled külön foglalkozunk. Mindenkivel külön foglalkozunk. Vagyis mindenkivel egyformán külön foglalkozunk. Meg tudjuk csinálni. A testedre szabjuk magunkat. Hogyan? Ejnye, hát isten hogyan csinálja? Na látod. És most még nem is mentünk messzire ezzel a példánkkal. Úgy értjük, istent közvetlenül ismered, nem olyan, mint például a pápa, akihez legalább két ismerősön keresztül juthatsz csak el az ismerősségi láncban. Ismersz olyat, aki ismer olyat, aki ismeri. Isten és mi nem ilyenek vagyunk, mi közvetlenül melletted állunk. Ilyen egyszerű.

Igen, alapszabály a mai értékesítői promó világban, mindenkit kezelj személyesen, mindenki érezze úgy, ő egyéniség, és mi tudjuk ezt, senkivel nem úgy foglalkozunk, mint valaki másvalakivel. Gondolom ez érthető.

Néhány példával illusztráljuk, mit értünk az alatt, a karácsony mindenkinek másképp szép. Könnyű ilyen példákat találnunk, hisz a szlogen remek, szinte súgja a jobbnál jobb példákat.

Nagypapinak a karácsony sok hagymával szép. Álmában ne jöjjön elő egy hagymátlan karácsony. De nem így van vele egy kislány, akinek fiatal apukája – ha jól látom – szintén krumplisalátát készít. A kislánynak a hagymátlan karácsony a szép. Mások minden évben a nagyi sütijét készítik, így szép nekik a karácsony. Egy fiatalasszony pedig mindig új receptekkel kísérletezik. Egyeseknél a rántott ponty, másoknál a lazac, náluk pedig mindig rántott hús van, azt szereti az a búsképű dagadt kissrác. És aztán egyszer csak megérkezik a krumplisalátás nagypapi, azt hiszem a másik, a vélhetőleg hagymátlan krumplisalátás családhoz, és jól összenéznek a kétféle krumplisaláta fölött. Hát igen, mindenki másképp csinálja, mindenkinek másképp szép a krumplisaláta, illetve a karácsony. Tökre átjön.

És mindez azért Tesco, mert mindez ott megvásárolható. Már ami az itt bemutatott élelmi anyagokat illeti. Na de már most felmerül a kérdés, miért pont ide menjek vásárolni, amikor mondjuk az a másik nagy közelebb van? Hát ne menjél édes bogár. Ez nem az a reklámtípus, amely azzal nyomul, nálam jobb ízű a krumpli, hanem egyszerűen téged fest, gazdag egyéniségként kezel téged, voltaképp a nüanszokra megy (leheletnyi különbségekre), amitől icipicit kellemesebb hangulatod lesz, ha ezt a logót látod, mintsem a másikat. Hidd el, ezek a nüanszok fordítják lépteid irányát jobbról balra, vagy fordítva, anélkül, hogy észrevennéd. Lopakodik ez a marketing egyféleképpen.

Most látom csak, hogy a videoklip alatt pontosítja a jó áruházlánc, mire gondol, és egyúttal életvezetési tanácsot is ad.

„Teljesen mindegy, hogy pontyot vagy lazacot fogyasztasz karácsony estéjén, esetleg ajándék vagy sütési tippekre lenne szükséged, úgy alakíthatod, ahogy csak szeretnéd. Ne feledd ez a te tökéletes karácsonyod!”

Vagyis teljesen mindegy, mit szeretnél, az lesz, amit szeretnél, és nem kötelező olyan halat enned, amilyet nem szeretnél. És hogy ez a te tökéletes karácsonyod, nem másé. És hogy ez mindenkire érvényes, senki másra. És erre a felismerésre a mi segítségünkkel jutottál, nem máséval. Hát hova máshova is mennél hálából lazacot venni? Vagy pontyot… vagy lazacot… vagy po…

*******************************************************************************

Értékelés: 3,6/10 pont (ISTST szám)

A BRAND bevésése (Imprinting) – 3/10

A forgatókönyv és/vagy a történet (Script) – 2/10

Az igazság faktor és/vagy a valós érték (Truth) – 3/10

A látvány (Scene) – 5/10

A technika (Technology) – 5/10