1 1 1 1 1 Rating 0.00 (0 Votes)

McDonald's reklám

*************************

McDonald’s Big Mac – 20s +++ Értékelés: 5,6/10

Tényleg vannak nagyon elgondolkodtató reklámok. Különösen azok, amelyekből elsőre egy szót se értek. Ekkor elgondolkodom, hogy én vagyok ennyire hülye, vagy nem én vagyok ennyire hülye. Vagy érteni vélem, de egyszerűen nem hiszem el, hogy ennyire hülye lehet egy reklám. Nem hiszem el, hogy az alkotók jó dolgukban már azt sem tudják, mit csinálnak. Persze lehet, nagyon is tudják…

***************

***************

Na most először leírnám a szöveget, aztán próbáljuk értelmezni, jó? Figyeljél te:

„Nagy és nagyon finom. Sőt, ellenállhatatlan. De tőled válik éhséget leküzdő óriássá, vagy megnyugvássá egy csalódás után. Veled Big Mac lesz belőle. Te teszed azzá, ami.”

Hogy mi van? Szóval ez a hamburgerféle nélkülem egy semmi, csak egy természeti, lélektelen tárgy, egy képződmény, egy… de hisz ez filozófia!

Nézzük csak. Valóban, csak az ember képes a természet természetes képződményeiben, mintegy manifesztumaiban céltételezően meglátni, majd számára valóvá tenni a bennük rejlő potenciális realizálhatóságot, amiképpen Michelangelo a formátlan márványtömbben felfedezni, majd onnan kibontani Dávid szépséges formáit. Azonképpen vagyunk képesek mi is meglátni, és egyéni szükségleteink szerint számunkra valóvá tenni e hamburgerféleségben rejlő potenciális értelmezhetőségeket. Nem tudom, érthető vagyok? Igaz, a hamburgert nem a természet alkotta, az is emberi céltételezés eredménye, de mégis, olyan tárgy, amely puszta magánvalóságában értelmezhetetlen, tehát például egy idegen világból érkező értelem annak rendeltetését nem, vagy csak hosszas vizsgálódások után volna képes felfedni. Ezzel analóg módon, ha jóllakott vagy éppen, noha tudod, de legalábbis tudni véled, mi célt szolgálhat a szóban forgó tárgy, mégis közömbös leszel iránta, mondhatni teremtő akaratoddal annak új esszenciális tartalmat nem fogsz kölcsönözni. Ellenben ha éppen kurva nagy éhség emészti belsőd, akkor számodra, de csak számodra táplálék minőségben fog objektivizálódni ez az emeletes húsos szendvics (vö. individuális lényegteremtő projekció).

Nagyon jól ábrázolja a film ezt az értékteremtő mozzanatot, a kitáguló pupilla érzékletesen utal a páciens terméktől való függőségére (addikció).

Azonban ezen ételféleség, nem csak ételféleségéből, mint immanens lényegéből adódó direkt jelentéssel bírhat, vagyis nem csak étellé válhat általad, hanem annál jóval magasabb szintű absztrakciós folyamat eredményeképpen emocionális ágensé, azaz mély érzelmi tárgyiasultsággá is átlényegülhet. Azt hiszem e termék egyedüli, mintegy unikális tulajdonsága, hogy emberi érzelmeket képes tárgyiasítani. Tudsz-e bármilyen más példát felhozni erre? Tudsz-e bármi ehhez hasonló átlényegülésre való képességről? Ránézel erre a hamburgerre és azt mondod, te egy megnyugvás vagy egy csalódás után! Gyönyörű! Gondolj bele, micsoda távlatok nyílhatnak így meg e termék előtt! Azzá teheted, amivé akarod. Fogalmakká is akár. Szabadság, szerelem e kettő kell nekem, mondhatod, és nem kell más hozzá, mint két darab hamburger. És íme, ott vannak előtted. Na ezzel versenyezzen bármely már gyorséttermi lánc bármely más terméke! Persze más élelmi anyagok is képesek egyre-másra, például egyes csokoládéfajták szerelmi és szeretet üzeneteket adnak át, és más ilyesmi, de szerintem egyik sem ennyire sokoldalú.

Várjál csak, szerintem bajod van a szövegértelmezéssel. Ugyanis ha még egyszer gondosan elolvasod, akkor az derül ki, hogy tőled válik megnyugvássá egy csalódás után, és így lesz belőle Big Mac. Nem világos? Tehát a megnyugvás a csalódás után = Big Mac. De az éhséget leküzdő óriás is = Big Mac. Ebből következően a megnyugvás egy csalódás után = éhséget leküzdő óriás. Na látod most már a termék varázserejének mibenlétét? Összekötött egy inkább fizikai, fiziológiai szükségletet, egy emberi érzéssel. Tehát ha megnyugszol egy csalódás után, akkor biztosan elmúlik ezzel együtt az éhségérzeted is, már ha volt neked akkor épp ilyen. Ehhez pedig nem kell más, mint egy hamburger jelenléte. Meg sem kell enni. Csak be kell menni az elárusító helyre, ott rengeteg ilyen termék van jelen, és már jöhetsz is ki jóllakottan. Még pénzbe sem kerül.

Elnézést, nem tudom, jól értelmeztem az üzenetet? Szólj rám, ha nem…

*******************************************************************************

Értékelés: 5,6/10 pont (ISTST szám)

A BRAND bevésése (Imprinting) – 6/10

A forgatókönyv és/vagy a történet (Script) – 5/10

Az igazság faktor és/vagy a valós érték (Truth) – 7/10

A látvány (Scene) – 5/10

A technika (Technology) – 5/10