LEGO reklám
*************************
LEGO Friends – 15s +++ Értékelés: 5,0/10
Így karácsony táján bizony ajándékozni kell a gyerekeknek is valamit. Főleg a gyerekeknek. Meg a felnőtteknek. Meg nekem. Főleg. Én például szeretnék egy… de végtére is nem én vagyok itt a legfontosabb (ez egy ilyen nem őszinte udvariassági szófordulat), hanem a gyerekek. Az ő tiszta örömük. És erre a gondos játékgyártók is tekintettel vannak, mi több, ez a fő szempontjuk marketing stratégiájuk kidolgozása során.
***************
***************
Megint figyelmeztetni kell magam, itt nem a tőkés társadalmi berendezkedési forma visszásságait kell pellengérre állítanom, hanem egy reklámot kell elemeznem, teszi-e a dolgát, avagy sem. És ez a reklám teszi.
Új LEGO Friends! És az i-n a pont egy lila kis szívecske. Kedvesen giccsesen, gejlesen aranyosan, hányingeresen bájos, ahogy kell ebben a játékvilágban.
Andrea és barátai fürdeni szeretnének ebben a történetben, építenek hát egy medencét. Te is így szoktad, építesz egy medencét, ha fürdeni szeretnél. Már nem úgy értem, hogy mindig, meg nem is te építed, de neked is ilyen medencés világod van, vagy ha nincs, hát szeretnél. Nem? Ez most nem egy gúnyos kérdés, ami a nemleges választ sugallja, hanem én tényleg így gondolom, és ha te nem szeretnél, akkor nem vagy őszinte magadhoz. Ez a játék is arra szolgál, és ezt nagyon jól mutatja be e reklám, a gyerek már gyerekkorában megtanulja, milyen igényei legyenek az élettel szemben. Mi után áhítozzon, miféle életformát tartson normálisnak, hogyan éljen a környezete számára elfogadhatóan, befogadhatóan. Életre nevel hát ez a játék. Ezért is van belőle, mármint ebből a friendesből egy egész sorozat.
Tessék megfigyelni, milyen gondosan ügyeltek az alkotók, hogy az egyik barátnő fehér, a másik fekete legyen. Ez helyes. Egyformán élik az amerikai átlag középpolgár életét. A reklám nagyon szépen bemutatja ezen életforma kellékeit, a csúszdás medencét, a pezsgőfürdőt, a környeztet, szóval minden olyat, amit vagy már lát maga körül a kis középpolgár, vagy majd látni szeretne. Már megint mintha gúnyt éreznék a szavaimban. De hát könyörgöm, itt egy játékgyártóról van szó, és az ő célcsoportjáról. Szeretne a szerencsétlen eladni. Persze lehetne ilyen munkásmozgalmi Lego-t is tervezni, szakszervezettel, sztrájkkal, tüntetéssel, miegymással (De jó ötlet! Megyek, gyorsan levédetem.), de ezekben a játéktervezőkben nincs elég bátorság az ilyesmihez. Illetve akiben van, annak holnap már nem kell bejönnie dolgozni.
Na de beszéljünk magáról a reklámról. Használja az „új” jelzőt, ami – mint azt már megtanultuk – örök hívó szó a reklámokban, hisz ami új, az mindig jobb, mint a régi. És az kell nekünk. Mert minden, ami új, az új lehetőségeket, új képességeket is jelent egyben. És az nekünk kell, mint már említettem. Aztán jön a probléma felvetése, amit majd megold a termék. Itt azt, hogy e baráti társaság fürdeni szeretne. Illetve játékból fürdeni szeretne. De nincsen nekik játékból fürdési lehetőségük. De ezen új készlet pont megoldást kínál erre. Nem mintha puszta szabvány alap Lego építőelemekből nem lehetne akármit is felépíteni, de egy célorientált készletben, előre gyártott, célorientált elemek vannak. Ezért lehet végtelen sok célhoz végtelen sok új készletet kreálni. Na látom, lassan érteni kezded a marketing csíziót.
Ezek után a reklám nagyon helyesen arról kezd szólni, ha játszol ezzel, akkor milyen nagyszerű, izgalmas érzések keríthetnek, kell hogy kerítsenek hatalmukba. Készen állsz? Ezt kérdezi a reklámhang néni. Előfeszít. Aztán elmondja, mit is kell a gyermeknek éreznie. Ez olyan vicces! Már hogy úgy lehet ugrálni egy trambulinról, meg csúszni a csúszdán. Most megtanulja a gyerek, ez itt a vicesség a játékban, és ezért jobban teszi, ha kacarászik ilyenkor. Ezután hirtelen kicsit olyan anyukásabb hangon közli a hang, hogy a lányok órákig tudnak a medencében játszani. Értitek gyerekek? Órákig. Nehogy megund nekem itt ezt a drága játékot. Délután pedig a pezsgőfürdőben lazítanak. De szép is az élet!
Megint ez a szőrszálhasogatás. Ártatlan játékocskának, ártatlan kis szabvány reklámja. Semmi különös. Így kell ezt csinálni. Akkor mi itt a probléma? Én vagyok a probléma. Tudod lehet, ez a blog talán terápiás célokat szolgál esetemben. Vagy lehet, minden blog terápiás célt szolgál minden blogíró esetében. Úgy kiírják magukból a feszültséget. Te meg elolvasod. Na ez már tényleg a te problémád.
*******************************************************************************
Értékelés: 5,0/10 pont (ISTST szám)
A BRAND bevésése (Imprinting) – 5/10
A forgatókönyv és/vagy a történet (Script) – 5/10
Az igazság faktor és/vagy a valós érték (Truth) – 5/10
A látvány (Scene) – 5/10
A technika (Technology) – 5/10
{mxc}