1 1 1 1 1 Rating 0.00 (0 Votes)

Heineken reklám

*************************

Heineken logo - sör – 30s +++ Értékelés: 4,6/10

Aztán vannak azok a reklámok, amelyek úgymond miliőt teremtenek a termék köré, mondván, ebben a miliőben különösen jó a termék használata, vagy ehhez a miliőhöz illik e termék is, mintegy annak szerves része. Vagy ha neked eddig nem tartozott hozzá, hát lásd, igenis hozzátartozik, és ha te nem tartoztatod azt ehhez hozzá, akkor te egy olyan furcsa ember vagy nagyon. Ugye felismerjük, ez is egyfajta igényfelébresztés. Természetesen nagyon szokatlan új dologgal ne próbálkozzunk, mondjuk hogy a leendő anyóséknál tett első látogatás miliőjéhez kedves ajándékként hozzátartozik egy csomag inkontinencia betét…

***************

***************

Itt például ez egy sörreklám. Onnan tudjuk, hogy a végén megmondják. Azt mondják a végén, hogy 2005 óta osztozunk az izgalmakban, és hogy a márka neve megjelenítve. Persze a szereplők kezében már korábban is felfedezhető a vonatkozó termék, tehát azzal korántsem vádolhatjuk ezen alkotást, hogy nagyon nehezen tér a tárgyra, hogy nagyon sokáig várakoztatja a kedves rétegnézőt a reklámozandó termék mibenléte felfedésének vonatkozásában. De azért valameddig igen.

Tehát a mit reklámozunk kérdés hamar megválaszolásra kerül, azonban hogy voltaképp mi történik ezen alapkérdés eloszlatása körül, na az más sokkal inkább homályba burkolódzik. Legalábbis számomra. De azt már sokszor megállapítottuk, ez nem releváns, mert nekem amúgy is nehezen megy egyes filmművészeti termékek helyes értelmezése, az egyes karakterek felismerése, nevük és fizikai megjelenésük egymásnak való egy-egy értelmű megfeleltetése. Na ezért írok reklámfikázó kritikákat. Mert jó szemem van hozzá. Jelen esetben például szintén fogalmam sincs mi történik itten.

Indul egy akciófilmféleség, ahol egy fickó éppen nyugodtan néz az utcán egy tévéfalat, és abban egy fociközvetítést. Eközben mögötte elrohan egy csomó ember. Valakit üldöznek. Látjuk is kit, éppen az üldözők útjába dönt egy olyan képeslapos állványt. Tehát akit üldöznek, az egy másik ember. Az emberek üldöznek egy embert. Világos. Ekkor az üldözött hirtelen megtorpan. Néz. Harangszó hallik. Csend van, csak a harang szól. Ajaj. Nagyon fenyegető. És igen, jogos a félelem, szemből lassan, fenyegetően újabb gonosz emberek közelednek. Nyilván az üldözött a jó, azonnal berendezzük a szituációt a sztereotípiák mentén. Itt még jogos a kérdés is, vajon mit reklámozunk itt? Üldözött felnéz az égre, sötét felhők gyülekeznek. Talán az utolsó kép, amit életében lát. Drámai a feszültség. Aztán az üldözők nekilódulnak. Egy különösen vadarcú férfi vad arca premier plánban. Vágás. Két szaladó láb focilabdát vezet. Itt vesztem el a fonalat. Oké, lehet, ezek az arcok mind híres focisták, nem tudom, ebben nem vagyok jó, de nekem, egyszerű reklámnézőnek csak arcok.

És akkor innentől kezdve szakadó esőben fociznak ezek mind ott azon a placcon. Hogy mi volt előtte az az üldözés? Hogy még azt az állványt is fel kellett dönteni? Művészfilmeken nevelkedve tudnék mondani néhány verziót, például hogy az adrenalin üldözte az embert szimbolice, és végül is a foci is egy csapatküzdő sport, már ha van ilyen fogalom, vagyis ez itt a tömény izgalom és persze mondta a főkreatív is, ne feledkezzünk meg az aktualitásról, miszerint champions league. Erre kelletett felfűzni az egészet. Izgalom + champions league. Csak úgy hányjátok össze gyerekek a fő motívumokat, majd a műértő néző kibogozza, illetve nem is kell itten bogozás, elég, ha bevillannak a jellegzetes motívumok, azok már önmagunkban megkondítanak a vonatkozó irányba szocializált tömegekben egy harangot. Hoppá! Na ezért a harangszó! Vagy nem.

Most már csak azokat a kanapén izguló fiúkat kellene megfejtenem, akiknél először pillantjuk meg a terméket. Mit is néznek ezek? Az akciófilmes esős focit valahogy, vagy az igazi focit a tévében? Miért van az egyik egyik karja begipszelve? Miért drukkolnak különböző csapatoknak, ha már barátok? (Vagy szeretők?) Ugye az egyik fogja a fejét a gólnál, a másik ujjong. Ja, hogy osztoznak az izgalmakban. Azt mondja a felirat. Tehát nemcsak a márka osztozik velük, hanem ők is egymásközt? Az egyik az egyik csapatnak izgul, a másik a másiknak. Nem, ez hülye logika volt. Akkor nem tudom. De miért van begipszelve…

A morc focista banda közben morcosan távozik, mert valahogy le lettek győzve az üldözött által nyilván, az egykori üldözött meg mosolyogva mutatja, minden kúl, győztem, megyünk tovább, de hogy hogyan, kiket, miért, merre, kivel… tudom, nem érdekes, csak a jellegzetes szimbólumok, vagy most nem találtam ki, mit gondolt a költő, és mire költ ő, amikor megkapja ezért azt a rengeteg pénzt… sorry…

*******************************************************************************

Értékelés: 4,6/10 pont (ISTST szám)

A BRAND bevésése (Imprinting) – 4/10

A forgatókönyv és/vagy a történet (Script) – 1/10

Az igazság faktor és/vagy a valós érték (Truth) – 6/10

A látvány (Scene) – 6/10

A technika (Technology) – 6/10