1 1 1 1 1 Rating 0.00 (0 Votes)

Signal reklám

*************************

Signal logo – LONG ACTIVE 30s +++ Értékelés: 4,2/10

Van úgy, hogy a reklám egész egyszerűen csak tárgyilagos. Úgy értem nem kezd arról többnyire valótlant állítani, miben különb a hasonló termékeknél, és/vagy milyen forradalmi újdonság leledzik benne, csak elmondja, ez egy ilyen, és akkor használd ezt. A meggyőző, bizalomépítő erőt pedig igyekszik egyéb audió-vizuális eszközökkel produkálni. Bocsánat, hiába hangzik ez úgy, mintha azt mondanám, na ezek a jó reklámok ismérvei (szerintem), ez talán még a szükséges feltételhez sem elég. Mert annyiféleképpen lehet még ezen felül marhaságokat mondani…

***************

***************

Ez itt egy fogkrém reklám például. Boldog családi fogmosó idillel indít, úgy tűnik, a család három tagú. Pajkos vidám, mosolygós reggelizőkép, utána pajkos vidám közös fogmosás apuka és lánya részvételével. Úgy értem, azért mindenki a saját fogkeféjével. Gondolom közben anyuka rendet rak a konyhában, és mosogat.

Aztán gyerekek, köztük a mi főhősünk is, szaladnak egy fagyis, szörpis, miegymásos kocsi felé. Narrátor okosan megjegyzi, a gyerekek imádják a szabadságot. Innen indít. Szabadság. És hogy a gyerekek imádják. Mondjuk én is imádom, és az ismeretségi körömben kevés olyan ember van, aki inkább a rabságot imádná. De hát ez már csak így van rekláméknál, szeretnek valamiféle totalitással indítani, valamiféle nagy, általános bullshittel kezdeni, hadd bólintson rá az egyszeri, miszerint bizony hogy így van. Tetszik érteni, fontos a kedves potenciális azonnali hatállyal történő közös nevezőre helyezése, innentől már nehezen mond ellent, a bólogatást sokkal könnyebb folytatni, mint abbahagyni, és kétkedően fejet ingatni. Pszichológia kérem ez itt a javából. Fogyasztói insight, és más ilyesmi ravaszság. Szakma, na.

Közben a gyerekek pajkosan, vidáman, mosolygosan (egyfajta örökmosollyal az ajkaikon) tovább imádják a szabadságot, de mi, szülők, máris konstatálhatjuk, náluk a szabadság szignifikáns velejárója, mi több, fundamentális manifesztuma, hogy össze vissza zabálnak mindenféle szart. És akkor itt jön a sallangoktól mentes, nem versenyző, nem bombasztikus újdonságot bejelentő termékismertetés: Mivel nem figyelheted mit esznek egész nap, használjátok ezt a fogkrémet, mely cinktartalmának köszönhetően egésznapos védelmet nyújt a baktériumok ellen. És pont. Ja nem, mert a végén még egy kedvesen pajkos, mosolygós mondat: Bármiben is sántikálnak. Mármint a baktériumok. Vagy a gyerekek.

A záróképsor is nagyon pajkos kedves, mosolygós. A kislány már alszik a szobájában, anyukája az ágyaszélén ül, és valami sárga kicsi daganatot kioperál a kislány testéből, mint annakidején a fülöp-szigeteki csodasebészek. Legalábbis első pillantásra nekem úgy tűnt, igaz, vér nem folyt. A képkockák tüzetesebb tanulmányozása során sikerült csak fényt derítenem a rejtélyre, miszerint mindössze a kislány mellet heverő táskából vett elő egy nyalókát az anyuka, úgyis mint a mindenféle szabad, pajkos és mosolygós szarevés egyik ékes bizonyítékát. De ugye már semmi baj, mert a fogacskák már jól be vannak cinkezve.

Érdekes még a kislány szobája, ami abszolút karácsonyi hangulatot áraszt a világító lámpafüzérekkel, na meg a földgömb is világít, noha előtte mindenféle nyári képeket láthattunk. Ja, meg valami macskaalakú lámpa is világít a polcon. Gondolom ezen senki nem akad fenn, lehet, valahol délen laknak, ahol örök nyár van, különben is a reklám a másodpercek művészete, ahol minden másodpercnek lehet akár külön hangulata is, függetlenül a többitől. Mert hogy a képekre úgysem emlékszel konkrétan, de a hangulat az megmarad. És ha az minden pillanatban kellemes, akkor nagy lesz a te bizalmad e fogkrém iránt. Ravasz dolog ez a reklámkészítés, ugye?

De mi marad meg mindebből a kedves potenciális fogyasztóban? Vajon vált-e fogkrémmárkát? Lehet, épp tegnap váltott egy másik cinkes egésznapos fogkrémre, vagy már az van neki évek óta. Én, mint tudatos vásárló (szegény én, mennyire szánalmas, hogy tényleg ezt hiszed) biztos nem váltanék, mert meggyőződésem, jól körbejártam a fogkrémmárkámat mielőtt megkapta volna a hivatalos családi fogkrém címet. De hát végtére is nem vagyok reklámpszichológus, nem értek hozzá, ki tudja hányféle mozgatórugó mozgatja még az egyszerit, talán jól megörül, íme itt van egy tudományosan igazolt hatású, nem is drága fogkrém. És mivel ezt láttam meg először, ezt fogom venni. Ha meg ugyanebben a reklámblokkban jön egy másik, akkor azt. Vagy ha a film közbeni reklámblokkban jön egy harmadikféle, akkor azt. Vagy ha a filmvégi reklámblokkban jön egy negyedikféle, akkor azt. Ha pedig… igen, akkor anyádat is megveszem…

*******************************************************************************

Értékelés: 4,2/10 pont (ISTST szám)

A BRAND bevésése (Imprinting) – 3/10

A forgatókönyv és/vagy a történet (Script) – 3/10

Az igazság faktor és/vagy a valós érték (Truth) – 5/10

A látvány (Scene) – 5/10

A technika (Technology) – 5/10