1 1 1 1 1 Rating 0.00 (0 Votes)

Cillit Bang reklám

*************************

Cillit Bang tisztítószer - 45s +++ Értékelés: 3,0/10

Hm, azok a régi poros tankönyvek. Legtöbbször a pincében, különféle dobozokban pihennek, kidobni nem akarjuk, viszont kézbe sem vesszük őket soha. Azonban a minap, pincetakarítás közben egy kiboruló dobozból épp a lábam elé pottyant első kreatív-elemista tankönyvem. Meghatódva forgattam a megsárgult, de színes képekkel teli oldalakat, hiszen még olvasni is alig tudtam, amikor szótagolva kibetűztük a képek alatti, óriás betűkkel írt első néhány mondatot.

***************


***************

Igen, jól sejted kedves olvasó, egyik első reklámpéldánkat mellékeltem ide most neked. Nincs benne még semmi komplikált, ravasz összetevő, nincs benne még semmi különösebben falrengető ötlet, nincs benne még semmi olyasmi, amihez csak egy felnőtt, jól képzett kreatív szakmai hozzáértése szükségeltetne. Kifejezetten elsősöknek való tanreklám. Szimpla, egyszerű hazugság az egész. De arra kiválóan alkalmas, hogy a tanító néni segítségével a kis kreatív nebulók megtehessék az első lépéseket az igazi kreatívvá válás útján. Engedjétek meg, hogy kicsit belemerüljek az emlékekbe, és kérem, ne rójátok fel nekem a nosztalgia arcomra száradó sós könnyeit.

Hm, emlékszem, amikor a nő azt mondja a reklámban, sokféle tisztítószert használok, mégis súrolnom kell, akkor a Lacika a negyedik padból megkérdezte, hogy miért, van olyan, amivel nem kell? Pláne, hogy a legtöbbre az van írva, súrolószer. A tanító néni titokzatosan elmosolyodott, és közölte, bizony Lacika, épp ez itt a hívó szó, hogy ezzel nem kell. De hát ez lehetséges? - kérdezte Lacika, és mi, a többiek izgatottan figyeltünk. Bizonyos értelemben - hangzott a válasz. Majd a tanító néni felhívta a figyelmünket, hogy itt éppen a "bizonyos értelemben"-ben rejlik az első fontos hazugság. Mert például, ha kellően erős maró anyagot teszünk a szerbe, és idejében eltávolítjuk mondjuk a csaptelepről, akkor kellő ügyességgel elérhetjük, hogy csak a vízkő tűnjön el az egész csaptelep helyett. Később a feleségemnek ez például nem sikerült, amikor a szer a kád aljáról lemarta a zománcot. Itt tehát gyerekek azt tanulhattuk meg, hogy akkor jó egy hazugság, ha igaz is, meg nem is. Eltüntette? Eltüntette. Oda volt írva, hogy orrcseppnek nem jó, és hogy egy percnél tovább ne hagyjuk rajta? Oda volt írva. Akkor mit is tetszi itt össze-vissza böfögni?

Aztán megtanulhattuk az úgynevezett termékbemutató alapállást, úgyis mint első pozíciót. Enyhe terpeszállás, eszelősre vett tekintet egyenesen a kamerába, termék a jobb kézbe, majd jobb kéz mereven előrenyújt, és szöveg. Én a Pistivel gyakoroltam a szünetben, Pisti mindig állati jó uzsonnákat hozott, azt nyújtotta előre, én elvettem, megettem. Nyújtottam neki helyette nyelvet. Kacagtunk sokat, szép idők voltak. Mostanában sokat esik.

Majd következett a terméktől boldog felhasználó nagyon fontos hazugsága. Persze egy egyszerű alapeset bemutatásával. Ezt mindig együtt kel láttatni a termék fantasztikus működésének hazug bemutatásával, mert csak így érvényesül a két hazugság egymást erősítő erejénél fogva a kívánt hatás. Egyszerű, széles, teátrális mozdulatok, például hogy hogyan súrolt azelőtt, és egyszerű, jól érthető mondatok, például, hogy azelőtt mennyit kínlódott a hölgy, meg hogy a szer helyette dolgozik, és - láss csodát - sokszor pedig elegendő egyetlen fújás is. Láttuk az alap képi hazugságot is, ahogy egy húzás után fémtiszta ösvényt vág a szer a koszban. Nagyon fontosak ezek, aki az alapokat nem vési jól az agyába, nem léphet felsőbb osztályba. Meg hogy magadnak tanulsz fiam, nem az iskolának.

A szlogent sem szabad hazugság nélkül hagyni, mert különben nem lesz meg a reklám egyensúlya, és ez elbizonytalaníthatja a kedves potenciális vásárlót. Itt például azt hallhattuk, hogy egyetlen flakon akár hatszáz fújásra is elegendő (apró betűkkel is érdemes odaírni valami hazug dolgot, például hogy ISO minősítés).  A szünetben két versenyt is tartottunk, hogy ki tudja a legkevesebb, és ki tudja a legtöbb fújással kiüríteni a flakont. Ha jól emlékszem Béla, a nagy melák, hat fújással elintézte, és - mit tagadjam - a másik győztes én voltam 2628 fújással. Ennyit az akár hatszáz fújás igazságáról. Vagyis ez egy jó hazugság, jó, és használható példa.

De nem akarom a türelmeteket tovább próbára tenni, elvégre ez a könnyes nosztalgiázás valahol magánügy, csak akartam, hogy lássátok, honnan is indultam. Én sem mindjárt kreatív istennek születtem.

*******************************************************************************

Értékelés: 3,0/10 pont (ISTCT szám)

A BRAND bevésése (Imprinting) - 3/10

A forgatókönyv és/vagy a történet (Script) - 2/10

Az igazság faktor és/vagy a valós érték (Truth) - 2/10

A látvány (Scene) - 4/10

A technika (Technology) - 4/10

{mxc}